Zadzwoń: +48 602 636 546 lub umów się online:
Created by Cambridge Masters© 2023
W ostatnich latach, ze względu na postęp technologiczny i globalną sytuację zdrowotną, nauka zdalna stała się nieodłącznym elementem edukacji. Wprowadzenie tego modelu na szeroką skalę wywołało zarówno entuzjazm, jak i kontrowersje. Choć nauka zdalna z pewnością wniosła wiele pozytywnych zmian, ważne jest zrozumienie, że nie dla wszystkich jest ona równie efektywna. W niniejszym artykule przyjrzymy się zarówno korzyściom, jak i wyzwaniom, jakie wiążą się z nauką zdalną oraz jej dostępnością dla różnych grup społecznych.
Elastyczność czasowa i przestrzenna. Jednym z najważniejszych atutów nauki zdalnej jest możliwość dostępu do materiałów edukacyjnych oraz zajęć z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. To oznacza, że uczniowie i studenci mogą dostosować swój grafik nauki do swoich indywidualnych potrzeb. Osoby pracujące, opiekujące się rodziną lub angażujące się w inne aktywności, mogą teraz znacznie łatwiej pogodzić swoje obowiązki z nauką.
Indywidualizacja nauki. Dzięki nauce zdalnej nauczyciele i instruktorzy mają możliwość dostosowania materiałów edukacyjnych do indywidualnych umiejętności i tempa uczenia się uczniów. Osoby, które potrzebują dodatkowego czasu na przyswojenie danego tematu, mogą to robić bez presji czasowej.
Wielość narzędzi edukacyjnych. Nauka zdalna otwiera drzwi do różnorodnych narzędzi edukacyjnych, które mogą uczynić proces nauki bardziej interesującym i skutecznym. Interaktywne lekcje online, wideo, quizy, symulacje oraz platformy do wspólnego projektowania umożliwiają dydaktykom tworzenie różnorodnych scenariuszy edukacyjnych.
Globalny dostęp do wiedzy. Dzięki internetowi i cyfrowym narzędziom, nauka zdalna umożliwia uczniom dostęp do materiałów i wykładowców z różnych miejsc na całym świecie. To oznacza, że uczniowie mogą uczyć się od najlepszych specjalistów w danej dziedzinie, bez względu na swoje położenie geograficzne.
Samodzielność i umiejętności technologiczne. Nauka zdalna kształtuje samodzielność uczniów i studentów, którzy muszą aktywnie zarządzać swoją nauką. Dodatkowo, korzystanie z technologii staje się nieodłącznym elementem życia współczesnego, więc umiejętność obsługi platform edukacyjnych czy narzędzi online staje się cenną kompetencją.
Wspieranie różnorodnych stylów uczenia się. Każdy uczeń ma inny styl uczenia się. Nauka zdalna umożliwia dostosowanie materiałów i podejść do indywidualnych preferencji uczniów, co może prowadzić do lepszych wyników i większego zainteresowania nauką.
Ochrona zdrowia: Zwłaszcza w kontekście pandemii lub innych sytuacji zagrożenia zdrowia, nauka zdalna może stanowić bezpieczną alternatywę dla tradycyjnej edukacji w miejscach publicznych. Ale co także ważne, w momencie kiedy dopada nas przeziębienie, nie musimy wychodzić z domu, tylko łączymy się, aby nasze zajęcia odbyły się zgodnie z planem.
Brak bezpośredniego kontaktu. Utrata fizycznego kontaktu z nauczycielem i kolegami może prowadzić do uczucia izolacji i utraty motywacji.
Planowanie i zarządzanie czasem. W nauce zdalnej uczniowie i studenci muszą samodzielnie organizować swój czas. Brak sztywnego harmonogramu lekcji może prowadzić do nadmiernego odkładania obowiązków na później. Aby temu zapobiec, niezbędne jest tworzenie planów zajęć, ustalanie priorytetów i realizowanie zadań zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Unikanie rozproszeń. Pracując w domowym środowisku, uczniowie mogą napotykać liczne rozpraszacze, takie jak media społecznościowe, telewizja czy inne domowe obowiązki. Skupienie się na nauce wymaga wyrobienia nawyku eliminowania rozproszeń i skupienia się na konkretnym zadaniu.
Motywacja i samomotywacja. Nauka zdalna może brakować motywacji, której często dostarcza bezpośredni kontakt z nauczycielem czy interakcje w klasie. Tutaj samodyscyplina odgrywa kluczową rolę. Uczniowie muszą stawiać sobie cele, utrzymywać wiarę we własne umiejętności i znajdować sposoby na motywowanie się, nawet wtedy, gdy brakuje zewnętrznych bodźców.
Samokontrola i ocena postępów. W tradycyjnym systemie edukacji nauczyciel często dostarcza natychmiastowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia. W nauce zdalnej uczeń musi nauczyć się samodzielnie oceniać swoje postępy, identyfikować obszary wymagające poprawy i stosować korekty w swoich metodach nauki.
Nie ma sytuacji bez wyjścia, dlatego zawsze warto przemyśleć, co może nam pomóc w poradzeniu sobie z niedogodnościami.
Tworzenie harmonogramu. Ustal regularny harmonogram zajęć, obejmujący zarówno czas nauki, jak i przerwy. Trzymaj się tego planu tak, jakbyś był w szkole lub na uczelni.
Tworzenie dedykowanej przestrzeni. Stwórz miejsce do nauki, które będzie przeznaczone tylko do tego celu. Oddziel swoją przestrzeń do nauki od miejsca relaksu i rozrywki.
Ustawianie celów krótko- i długoterminowych. Określ sobie konkretne cele naukowe na krótką i długą metę. To pomoże Ci utrzymać motywację i skupienie.
Blokowanie rozpraszaczy. Wyłącz lub ogranicz dostęp do mediów społecznościowych i innych potencjalnych źródeł rozproszeń podczas czasu nauki.
Samonagradzanie. Wprowadź system nagród dla siebie za osiągnięcie określonych celów lub wykonanie trudnych zadań. To może pomóc w utrzymaniu motywacji.
Monitorowanie postępów. Regularnie oceniaj swoje postępy i cele. Jeśli napotkasz trudności, dostosuj swoje podejście i plan działania.
Wsparcie społeczne. Porozmawiaj z innymi osobami uczącymi się zdalnie. Wspólna motywacja i wsparcie mogą znacznie ułatwić trudności związane z samodyscypliną.
Nauka zdalna, wprowadzona na szeroką skalę, przyniosła wiele korzyści edukacyjnych, elastyczności i globalnego dostępu do wiedzy. Jednakże, nie można zapominać o wyzwaniach, takich jak brak bezpośredniego kontaktu i nierówności dostępu. Ważne jest, aby edukacja zdalna była dostępna dla wszystkich uczniów i studentów, niezależnie od ich pochodzenia społecznego czy indywidualnych potrzeb. Dlatego też konieczne jest podejmowanie działań mających na celu wyeliminowanie barier i zapewnienie wsparcia tym, którzy mogą napotykać trudności w tym nowym modelu nauczania.
Samodyscyplina jest kluczowym aspektem efektywnej nauki zdalnej. Bez silnej zdolności do zarządzania czasem, motywacji i koncentracji, trudno jest osiągnąć sukces w tym trybie edukacji. Dlatego ważne jest rozwijanie strategii i nawyków, które pomogą uczniom utrzymać odpowiednią dyscyplinę i skutecznie przyswajać wiedzę.
Jak więc jest naprawdę? Dla nas osobiście, zdecydowanie warto i wcale nie dlatego, że takie zajęcia prowadzimy. Po przejściu na nauczanie zdalne okazało się, że nasi uczniowie osiągają lepsze wyniki na egzaminach, nie tracimy czasu na zbędne "pożyczanie długopisu", czy nie odwołujemy zajęć ze względu na stanie w korku, czy przeziębienie. Z naszego doświadczenia wynika, że warto, a na pewno warto dać sobie szansę i zobaczyć, czy taka nauka będzie dla nas odpowiednia.